Wiktenauer logo.png

Page:Escrime Novvelle ou Theatre (Nicoletto Giganti) Book 1 1619.pdf/4

From Wiktenauer
Jump to navigation Jump to search
This page contains changes which are not marked for translation.

This page needs to be proofread.

A’more Lombard au Lecteur.

AMy Lecteur, combien que l’Auteur, voulant escrire de l’exercice des armes, ne fait aulcune mention quelle science c’est, si m’a il semblé vne chose necessaire d’en dire quelque chose, & monstrer quelle est sa dignité, & de quel nom elle est ornée, afin qu’vn chascun cognoiste quelle est sa grãdeur, sa dignité, & le priuilege d’icelle. Dont desuãt que les amateurs de ceste tant noble fcicnce, deuant de discourrir & l’exercer es tresdoctes & tresfaciles leçons de ce valeureux & bien experimenté professeur d’icelle Nicolot Giganti, en soyent aduertis, j’en ay voulu faire quelque petit discours. Et pour obseruer la reigle & les preceptes generaulx de ceulx, qui vueillent traicter de quelque chose, ie commenceray de la definition, & de là viendray à la diuision generale du mot de science, desquelles deux choses on viendrà tant plus facilement à la consideration de ce, qu’en ceste belle science nous est proposé Or la science est vne certaine & manifeste cognoissance des choses acquises par l’entendement. Et ceste est de deux soites, ascauoir speculariue & practique. La speculatiue est vne simple operation de l’entendement, selon son propre obiect. La practique consistees operations actuelles de l’entendement. La speculatiue est diuisée en deux parties, ascauoir en speculatiue reele, & en speculatiue rationele. La reele regarde la realiré de son obiect, lequel monstre son essence à l’exterieur. La rationele est empeschée à l’entour de ces choses qui luy sont subministrees par l’entendement, & ne passe plus oultre que son estre s’estend.

La Physique est vne sciẽce reele speculatiue, qui ne regarde qu’aux choses mobiles & narurelles, comme aux Elements. La Mathematique aussi est vne science speculatiue reele, laquelle est empeschée es quantitez ou cõtinues ou discretes. Les continues sont les lignes, cercles, & superficis, dont les mesures sont traictees par l’Arithmetique. La Grãmatique, Rhetorique, Poesie, Logique &c. sont sciẽces speculatiues rationeles.

La sciẽce pratique est aussi diuisée en deux, ascauoir l’Actiue & la Factiue. L’Actiue cõprend l’Ethique, la Politique & l’Oeconomique. La Factiue est diuisée en sept aultres, nommees Mechaniques, ascauoir ??? anifice, l’Agriculture, la Milice, pour le regard du soldat mercenaire, la Nauigation, la Medicine, la Chasse, & l’art fabrile.

Or mainrenãt pour venir à ce que dessus i’ay promis, quãt à ceste noble sciẽce j'iray diseourrãt sur sa qualité & nature, pour veoir si elle est science speculatiue ou practique. Et pour estre court, je dis & le preuue par diuertes raisons, qu’elle est vne science speculatiue. D’estre vne science, il l’ya point de doubte, veu qu’elle ne s’acquiert, sinon moyennant l’operanon de l’entendemẽt, de laquelle elle prẽd son origine & naissance. D’estre speculatiue, c’est vne chose asseurée, veu qu’elle ne conliste en aultre chose, qu’en vne simple